Projektno učenje (PBL) u muzejima i mjestima kulturne baštine

    Učiteljice Danijela Ciglar i Vesna Funda Štefanek su u razdoblju 4. – 9. studenog 2024. sudjelovale na Erasmus strukturiranom tečaju u Lisabonu. Na tečaju je bilo ukupno 17 polaznika iz osnovnih i srednjih škola te ostalih institucija iz Italije, Španjolske i Mađarske. Sudionici su predstavili svoje škole i iskustva u Erasmus projektima u ugodnom ambijentu. Strukturu tečaja i planirane aktivnosti izložila nam je voditeljica gđa Florence Neumann.
Drugog dana tečaja proučavali smo razlike i sličnosti između PBL – projektnog učenja, TBL – timskog učenja i IBL – istraživačkog učenja: definicija, fokus, proces, ishod, vještine, dobrobiti, izazovi i implementacija. Podijeljeni u grupe, samostalno smo istraživali navedene stavke i zapravo na taj način učili što je problemsko učenje. Sva tri pristupa učenju imaju svoj specifični cilj, metode i načine angažiranja učenika. 
U nastavku predavanja fokus je stavljen na PBL. Nakon virtualnog posjeta muzeju (Gugenheim, Bilboa) morali smo osmisliti aktivnosti  i ideje za problemsku nastavu.
Treći dan tečaja odvijao se na otvorenom. Bili smo podijeljeni u skupine te smo odrađivali zadatke preko Goosechase aplikacije. Zadatci su bili vezani uz TBL, PBL i IBL metode učenja o kojima smo slušali prethodnih dana tečaja. Svaki odrađeni zadatak donosio je određeni broj bodova. Vrlo je bitno tijekom procesa pažljivo čitanje uputa i suradnja članova unutar skupine kako bi aktivnost bila što kvalitetnije određena i kako ne bismo izgubili bodove nepotpunim radnjama. Kretali smo se u krugu Calouste Gulbenkian muzeja i parka te pješačili do Parka Edvarda VII. koji se nalazi na najvišem brdu Lisabona. To je bila završna točka susreta svih skupina nakon određenih zadataka. Zadatci su bili zabavni, kreativni… a neki su bili i zahtjevni. Koristili smo i Chat GPT, Google maps te se prisjećali specifične hrane, pića i kulturnih znamenitosti koje smo vidjeli/isprobali/posjetili tijekom ovih dana. Ovo je bila zanimljiva aktivnost koju je moguće primijeniti na izvanučioničkoj nastavi. Ostatak dana smo nastavile istraživati kulturno naslijeđe Lisabona (materijalno i nematerijalno) jer će nam ostatak tečaja biti vezan uz ta iskustva.
Četvrtog dana tečaja komentirali smo prethodni dan i aktivnosti koje smo odradili. Iznosili smo prednosti takvog načina poučavanja i prijedloge za poboljšanje. U nastavku predavanja upoznali smo dvije korisne aplikacije: Nearpod (aplikacija s gotovim video lekcijama za različite predmete) i Twee ( za učitelje stranih jezika sa vježbama čitanja, pisanja, govorenja, gramatike, slušanja, vokabulara). Nakon praktičnog dijela uputili smo se u Banksy muzej; Banksy je umjetničko ime nepoznatog, navodno britanskog umjetnika/ce čiji pravi identitet nije poznat javnosti zbog kritiziranja kapitalizma, ratova, konzumerizma i vladajućih struktura. Zadatak je bio voditi bilješke u muzeju i isplanirati aktivnosti koje bi mogli iskoristiti za rad s učenicima. Po povratku iz muzeja komentirali smo viđeno i iznosili ideje, aktivnosti koje bismo mogli iskoristiti u radu. Peti dan tečaja započeli smo umjetničkim aktivnostima. Odabrali smo boje i crtali portrete jedni drugih uz postavljanje osobnih pitanja kojima smo se bolje upoznali. Nakon toga smo odrađivali niz aktivnosti vezanih uz PBL: osmišljavanje vodećeg pitanja, faze projekta, ciljevi i ishodi, trajanje, resursi i materijali, evaluacija i vršnjačka evaluacija, tehnike za povratne informacije, planiranje budućih aktivnosti vezanih uz projekt…
Svaki dio predloška za planirani projekt smo objasnili i dopunili po potrebi. Naš projekt je bio vezan uz strahove jer smo u Banksy muzeju odabrale to područje. Voditeljica tečaja nas je usmjeravala u fazama te smo sve aktivnosti uspješno napravile i prezentirale. Preciznije smo definirale cilj: prevladavanje straha od neuspjeha te osmislile svoj PBL.
Nakon tih aktivnosti slijedila je prezentacija sudionika iz Španjolske koji rade na primamljivom projektu kojeg smo pogledali na https://www.artsteps.com/ i odigrali Kahoot kviz (o životu Marca Pola) koji je vezan uz projekt.
Sljedeća aktivnost je opet bila umjetničkog karaktera te smo u skupinama morali izraditi neki kip, imenovati ga te ga „prodati“ nekomu uvjeravajući ga u majstorsku izradu i visoku vrijednost „umjetnine“. Zadatak je bio zanimljiv i vrlo zabavan.
Na kraju tečaja dobili smo svoje certifikate o uspješno završenom tečaju.
Šesti dan tečaja rezerviran je za kulturne aktivnosti. Ovo je dan u kojemu se maksimalno može iskoristiti Lisboa card pa smo isplanirale dan tako da stignemo povezati sve što smo odabrale. S obzirom na to da je tema tečaja bila vezana uz kulturno naslijeđe – i materijalno i nematerijalno… uspjele smo povezati obje kategorije koristeći sve vrste gradskog prijevoza.
Građevine, muzeji, trgovi, vrlo ukusna hrana, ugođaj,  glazba i  jezik, vina… te ono što nas je posebno oduševilo: dobrodušnost,  gostoljubivost i pristojnost na svakom koraku ovog prekrasnog grada budi u čovjeku onaj njihov „saudade“ i želju za ponovni dolazak u Lisabon.

 

Pročitajte još

Obavijest za učenike roditelje

Obavijest za učenike roditelje

  Dragi roditelji i učenici, u skladu s uputama razrednika, obavještavamo vas da će svi učenici koji dolaze u školu ranije, prije početka nastave (npr. dolazak prijevoza roditelja ili odlazak roditelja na posao), biti pušteni u školsku...

OBAVIJEST ZA UČENIKE I RODITELJE

OBAVIJEST ZA UČENIKE I RODITELJE

Dragi roditelji i učenici, S dubokom tugom obavještavamo vas da se današnja školska priredba otkazuje zbog tragičnog događaja koji se dogodio u Zagrebu. U ovim teškim trenucima, naše misli su s obiteljima i zajednicom pogođenima ovim...

Skip to content